szalay_kina.png
-
Három Szoros Múzeum
Csungking
Kína

A szecsuáni Csungkingben mintegy kétszázötven Szalay Lajos grafikával mutatkozik be a Kovács Gábor Művészeti Alapítvány.

Szalay Lajos minden bizonnyal nemcsak a magyar, hanem az egyetemes rajzművészetnek is egyik legkiemelkedőbb alakja. Nem véletlen, hogy maga Pablo Picasso, a 20. század talán legellentmondásosabb művészegyénisége, a világ legnagyszerűbb grafikusának nevezte – természetesen csak önmaga után. Argentínában pedig, ahol több mint egy évtizeden át tanított Buenos Airesben és Tucuman-ban, a mai napig él egy olyan művészettörténeti korszakolás, hogy az argentin rajzművészetnek létezik egy „Szalay előtti” és egy „Szalay utáni” periódusa, amely szemléletesen mutatja, milyen jelentős volt munkásságának hatása az ottani fiatal grafikusokra.

A Kovács Gábor Művészeti Alapítvány gyűjteménye több mint hatszáz darabot őriz Szalay Lajos grafikáiból, és jelenleg ez a kollekció adja a legteljesebb áttekintést a művész munkásságáról. Külön értéke a gyűjteménynek az a félezer rajz, amely a közelmúltban került elő a művész hagyatékából, melyet leánya őrzött meg san diegói otthonában. Minden bizonnyal maga a mester is nagyon fontosnak tartotta e lapokat, hiszen „vándorlásai során mindenfelé magával vitte őket, mint életének nélkülözhetetlen „dokumentumait”. Így járták végig a rajzok is a Budapest – Párizs – Buenos Aires – New York útvonalat egyre gyarapodva, hogy a mester születésének 100. évfordulója alkalmából, 2009-ben rendezett gyűjteményes kiállításra végül hazatérjenek Budapestre. 

A kollekció legszebb kétszázötven darabját bemutatva szeretné az Alapítvány megismertetni az európai rajzművészet e kiemelkedő alakjának művészi pályáját a csungkingi közönséggel, közelebb hozva a rajzok által a keresztény kultúrkör gyökereit, főbb gondolati elemeit és azok egyedülálló vizuális megjelenítését. A magas szintű technikai tudást tükröző tusrajzok pedig bizonyára nagy élményt jelentenek a kínai látogatóknak, akik számára ez az ősi anyag – évezredek óta – a művészi gondolatok kifejezésének egyik legfontosabb eszköze. Kelet és Nyugat, tradíció és modernség, gondolati tartalom és technikai virtuozitás sajátos találkozását sejteti a kiállítás, ízelítőt adva az európai grafika legszebb értékeiből.