A hagyományos kínai tusfestészet 2000 éves múltra tekint vissza. A kínai gondolkodás szerint a legfontosabb művészeti- és tudományág az irodalom volt, ezt követte a festészet. E kettő azonban szorosan együtt fejlődött: a tussal és ecsettel festett kalligrafikus írásjelek, az azokhoz kapcsolódó, szinte automatikus mozdulatok szolgáltak ugyanis alapul a hagyományos tusfestményekhez is. A kínai mesterek nagy tiszteletben tartották az elődök munkáját és tudását, ezért a hagyományos kínai tus-festészet alig változott az elmúlt évszázadokban. Egy-egy téma vagy kompozíció legszebb darabjait látva, gyakorlatilag annak a műcsoportnak szinte minden jellegzetes elemét megismerheti a néző. A hosszúkás képek többnyire tájakat, növényeket, virágokat és madarakat ábrázolnak, az emberalakok festése ritkább, főként tájban elhelyezett, apró alakokként láthatók.
A képeket minden esetben feliratok kísérik – többnyire versrészletek, bölcs mondások – melyeken keresztül a képi tartalom többletjelentést nyer. A különös irodalmi-festészeti szimbiózis nyomán egyetlen tárlaton tehát nemcsak a tusfestészet technikájába, hanem egyben a kínai filozófia, irodalom fontosabb elemeibe is bepillantást nyerhetnek a látogatók. A képek segítségével megelevenednek az ősi Kína hétköznapjai, a változatos táj szépsége, a madarak és a növények realisztikus ábrázolásmódján keresztül pedig a kínai gondolkodás és az azt átható természetszeretet válik nyilvánvalóvá.
Az európaitól eltérő hagyományos kínai filozófia és művészet mellett a tárlat azt is bemutatja, hogyan hatott ez a stílus az európai modern festészet fejlődésére a 19. század utolsó harmadában. Ugyanis a japán fametszetek és a kínai tusfestmények ismerete nélkül Van Gogh, Gauguin, Toulouse-Lautrec és a francia posztimpresszionizmus más, jelentős képviselői nem tudták volna megteremteni azt az új festészeti látásmódot, amely a modern szemlélet alapjává vált. A tárlat egyedülálló perspektívát nyújt a közép-európai látogatónak: a kínai festészeti hagyományok bemutatásával, illetve az európai modern festészetre gyakorolt hatásának elemzésével rávilágít a „másféle” keleti gondolkodásmód titkaira, és páratlan fejlődési lehetőségeket nyújt számunkra.
A kiállítás Facebook oldala: facebook.com/kogart.kinaifesteszet
A KIÁLLÍTÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ PROGRAMOK
INGYENES TÁRLATVEZETÉSEK
Minden vasárnap 11 órától a KOGART Önkéntes Program szervezésében
JANUÁR 25. (SZOMBAT) 14H
A kínai kalligráfia – speciális tárlatvezetés Horváth Janisz, Hangzhouban, a Kínai Művészeti Akadémián végzett kalligráfus vezetésével.
A tárlatvezetés ingyenes, bárki részt vehet rajta, aki a kiállításra aznap belépőjegyet vált. Előzetes regisztrációra nincs szükség.
FEBRUÁR 22. (SZOMBAT) 14-18H
Barackvirág, bambuszlevél és főnix - tavaszváró családi nap a KOGART-ban
Programok:
- kalligráfia bemutató és oktatás (angol és magyar nyelven)
- kínai csomózás
- papírkivágás
- maszkkészítés gyerekeknek és felnőtteknek.
- 16h-tól tárlatvezetés a kiállításon
A programokon aznapra szóló kiállítás belépőjeggyel lehet résztvenni.
FEBRUÁR 27. (CSÜTÖRTÖK) 18H
Kínai bölcsességek a nyugati hétköznapokban – előadás
Hogyan határozza meg a konfucianizmus a Távol-Kelet mindennapjait, és hogyan befolyásolja a nyugati gondolkodást.
Előadó: Salát Gergely, PhD, sinológus, PPKE, ELTE
Az előadás résztvevői között egy kínai nyomatot sorsolunk ki | Belépőjegy: 1500 Ft
MÁRCIUS 6. (CSÜTÖRTÖK) 18H
Kína asszonyai – kultúrtörténeti előadás a Négy Szépségről és a távol-keleti nőideálról.
Előadó: Sári László, Kelet-kutató, író
Az előadás résztvevői között a kiállítás katalógusát sorsoljuk ki | Belépőjegy: 1500 Ft
MÁRCIUS 13. (CSÜTÖRTÖK) 18H
Érdekességek és újdonságok a kínai festészet történetéből
Előadó: Mecsi Beatrix, művészettörténész, Kelet-kutató
Belépőjegy: 1500 Ft