Ahogyan minden jelentős magángyűjtemény, a Kovács Gábor Gyűjtemény is határozott karakterrel bír. A mecénás több mint két évtizede vásárol műalkotásokat azzal a céllal, hogy létrehozzon egy, az újkori magyar festészet történetét méltón képviselő gyűjteményt. A kollekció a 18. század elejétől napjainkig terjedő időszak művészetét öleli fel, és jelenleg mintegy négyszáz alkotásból áll. A képzőművészeti anyag fő irányvonalát a klasszikus szépségeszményt kifejezésre juttató, természetelvű tájfestészet remekei képviselik, melyekhez harmonikusan kapcsolódnak a más tematikát felvonultató alkotások.
A kollekció kivételes értékű gyöngyszemei id. Markó Károly és Vaszary János húsz-húsz alkotása, de nem hiányoznak a gyűjteményből az igazán ritka kincsek sem, mint Mányoki Ádám, Munkácsy Mihály, Gulácsy Lajos vagy Csontváry Kosztka Tivadar képei, illetve néhány olyan alkotás, amely a 20. század második felében vagy éppen napjainkban készült. Közülük is kiemelkednek Kondor Béla, Tóth Menyhért, Csernus Tibor és Péreli Zsuzsa munkái - e mesterekhez erős szellemi rokonság fűzi a gyűjtőt.
A kortársak közül egyedül Péreli Zsuzsa munkáit gyűjti tudatosan Kovács Gábor, akihez a szellemi rokonságon túl mély barátság is fűzi. Gobelinjei, kollázsai és akvarelljei önálló egységként reprezentálják a művésznő életművének teljes keresztmetszetét a gyűjteményen belül. Aequilibrium című alkotása az ég és föld között lebegő, a materiális világ és a szellemi értékek között egyensúlyt kereső angyalával szimbólumává vált a gyűjtő szépségre, harmóniára törekvő életszemléletének.
A jelenleg is folyamatosan gyarapodó Kovács Gábor Gyűjtemény számos hazai és néhány jelentős külföldi kiállítás után most szűkebb pátriájában, Hódmezővásárhelyen mutatkozik be egy olyan speciális válogatással, amely végigvezeti a látogatót a magyar festészet történetének talán legizgalmasabb fél évszázadán.
A megnyitó (A Vásárhelyi TV felvétele):