Művész
Markó Károly, id.
Év
1851–52
Technika
olaj
vászon
Méret
110 × 166 cm
Jelzés
jelezve balra lent
C. Markó p. Appeggi 1851/2
ID
000040
Kiállítások
Publikálva

Archivo General de Protocolos de Madrid. Testamentaria de S.A.R. El Infante Don Sebastian Gabriel de Bourbón y de Braganza, No. 1230.

Salons de l’Ancien Asile, Tableaux appartenant  aux heritiers de l’Infant don Sebastien de Bourbon et Bragance. Pau. 1876. (kat. 226.)

Exposicion de Pintura Antigua s. XV-XIX (exhibition of paintings from the collection of Manuel Gonzalez).  Madrid. 1966. (kat. 55.)

Im Licht von Claude Lorrain. Szerk.: Marcel Roethlisberger. Hirmer Verlag, München, 1983. (266-267. oldal, kat. 186.)

Sotheby’s, 19th century German, Austrian, Hungarian and Slavic Paintings. London June 2003. p. n.

Sotheby’s, 19th century German, Austrian, Hungarian and Slavic Paintings. London June 2003. (19. oldal, 11. kép)

Belvedere Szalon katalógusa, 2003. (80-81. oldal)

A Kovács Gábor-gyűjtemény: Válogatás az 1700-1935 közötti időszak festészeti alkotásaiból. Szerk.: Fertőszögi Péter -  Kratochwill Mimi. Vince Kiadó, Budapest, 2004. (68. oldal)

Szvoboda Dománszky Gabriella: Markó. Corvina, Budapest, 2004. (10, 15, 22, 29, 37, 42, 51, 58. oldal, 46. kép)

A Kovács Gábor-gyűjtemény: Válogatás az 1700-1935 közötti időszak festészeti alkotásaiból. Szerk.: Fertőszögi Péter - Kratochwill Mimi. Vince Kiadó, Budapest, 2004. (69. oldal)

Szalon. 2005/4. szám (41. oldal)

Múzeum – Körút. Válogatás 150 év magyar festészetéből. Kovács Gábor Művészeti Alapítvány - Magyar Nemzeti Múzeum. 2006. (12. kép)

Hessky Orsolya: id. Markó Károly. Kossuth, Budapest, 2009. (72. oldal, 47. kép)

Markó Károly és köre. Mítosztól a képig, szerk.: Bellák Gábor, Dragon Zoltán, Hessky Orsolya,  Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2011. (154. oldal, 7. kép, kat. 97.)

Megjegyzés
Az 1840-es évek második felétől kezdve idősebb Markó Károly többször is megfestette a tanítványok elhívását. Annyira, hogy a Markó-életműre évtizedek távlatából tekintve szinte az egyik leggyakoribb témaként határozhatjuk meg. A Kovács Gábor Gyűjteményben őrzött egyik leggazdagabb változat egy spanyol magángyűjteményből került Magyarországra, miként az a keret táblácskáján látható. Ugyanis a festményt egy spanyol infáns vásárolta Markó halála után Nápolyban. A festmények gyakorlatilag ugyanazt a kompozíciót ismétlik: a Galileai tó partján Péter és András éppen kikötéshez készül, balról pedig Jézus közeledik. A tájat fák keretezik, míg középen kilátás nyílik a távoli vidékekre. A kompozíció eredetét talán még Markó bécsi éveiben kell keresnünk, amikor lehetősége volt tanulmányai során Claude Lorrain és Alessandro Salucci festményeit, illetve az azokról készült metszeteket tanulmányozni.