Artist
Markó Károly, id.
Creation year
1851–52
Technique
oil
canvas
Size
110 × 166 cm
Sign
signed bottom left
C. Markó p. Appeggi 1851/2
ID
000040
Exhibitions
Published

Archivo General de Protocolos de Madrid. Testamentaria de S.A.R. El Infante Don Sebastian Gabriel de Bourbón y de Braganza, No. 1230.

Salons de l’Ancien Asile, Tableaux appartenant  aux heritiers de l’Infant don Sebastien de Bourbon et Bragance. Pau. 1876. (kat. 226.)

Exposicion de Pintura Antigua s. XV-XIX (exhibition of paintings from the collection of Manuel Gonzalez).  Madrid. 1966. (kat. 55.)

Im Licht von Claude Lorrain. Szerk.: Marcel Roethlisberger. Hirmer Verlag, München, 1983. (266-267. oldal, kat. 186.)

Sotheby’s, 19th century German, Austrian, Hungarian and Slavic Paintings. London June 2003. (p. n.)

Sotheby’s, 19th century German, Austrian, Hungarian and Slavic Paintings. London June 2003. (19. oldal, 11. kép)

Belvedere Szalon katalógusa, 2003. (80-81. oldal)

A Kovács Gábor-gyűjtemény: Válogatás az 1700-1935 közötti időszak festészeti alkotásaiból. Szerk.: Fertőszögi Péter -  Kratochwill Mimi. Vince Kiadó, Budapest, 2004. (68. oldal)

Szvoboda Dománszky Gabriella: Markó. Corvina, Budapest, 2004. (10, 15, 22, 29, 37, 42, 51, 58. oldal, 46. kép)

A Kovács Gábor-gyűjtemény: Válogatás az 1700-1935 közötti időszak festészeti alkotásaiból. Szerk.: Fertőszögi Péter - Kratochwill Mimi. Vince Kiadó, Budapest, 2004. (69. oldal)

Szalon. 2005/4. szám (41. oldal)

Múzeum – Körút. Válogatás 150 év magyar festészetéből. Kovács Gábor Művészeti Alapítvány - Magyar Nemzeti Múzeum. 2006. (12. kép)

Hessky Orsolya: id. Markó Károly. Kossuth, Budapest, 2009. (72. oldal, 47. kép)

Markó Károly és köre. Mítosztól a képig, szerk.: Bellák Gábor, Dragon Zoltán, Hessky Orsolya,  Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2011. (154. oldal, 7. kép, kat. 97.)

Notes
From the second half of the 1840s on, Károly Markó painted several versions of the calling of the apostles, so much so that it now seems one of the most frequent themes of the oeuvre. The Gábor Kovács Collection holds the one of the most splendidly executed versions. The latter came to Hungary from a Spanish private collection, as indicated by the label on the frame; it was bought by a Spanish infante in Naples, after the death of Markó. The pictures are basically repetitions of the same composition: Peter and Andrew are about to moor their boat on the shore of the Lake of Galilee, as Jesus approaches from the left. The scene is framed by trees, while the centre affords a view of distant lands. The inspiration for the composition probably rooted in Markó’s years in Vienna, where he studied and had a chance to see Claude Lorrain’s and Alessandro Salucci’s works, as well as engravings made after their paintings.